fredag den 2. september 2011

Første Uge I Praktikken


Så er jeg endelig startet i praktik. Vi er blevet budt hjerteligt velkommen på Hospitalet's mange tvskærme og fået udleveret ID-kort, så vi kan låne diverse bøger på biblioteket.

Den første uge på Postpartum OB ward (efter fødslen ligger moderen 4 dage på afd. inden hun sendes hjem.) har været meget observation. Vi har fået undevisning i nedre toilette på mødrene og badning af babyerne. Vi er ialt 4 danske studerende og 4 thailandske studerende med vores vejleder Ajan Keng.
De er rigtig søde allesammen og vi går med hver vores Thaistuderende. Hende jeg følges med hedder Bang (Thai nickname) og er super sød, men også meget genert når hun skal sige noget til mig.
Vi har fulgt en mor og hendes lille pige et par dage nu. Indtil videre er det kun Bang som laver noget, hvor jeg står og observerer. I længden er det ret kedeligt og jeg forstår desværre ikke meget af deres kommunikation, men i næste uge er det min tur til at lave noget.
Undervejs har vi også set rensning af sår fra kejsersnit, brystmassage af en kvinde der producerede for meget mælk og fået undervisning med mødrene i at bade deres babyer.  
Ugen sluttede af med at jeg fik lov til at holde en af de nyfødte babyer. OMG!! De er så nuttede, jeg overvejer seriøst at tage en af dem med hjem :-)
I Thailand er det forresten forbudt at sige til mødrene at babyen er nuttet eller smuk. De tror at ånderne vil komme og tage babyen, hvis den er for nuttet. Så vi må bare smile sødt til dem.

(B.1 velkomst)(B.2 Thaistuderende bliver hørt i deres lektier. Bang sidder med hånden foran ansigtet)(B.3 Der er meget tid hvor vi ikke kan være med, så må man jo læse lidt lektier)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar